Sol- och cykelsemestern i Finland går mot sitt slut. Jag är nu på väg hem i kvällssolen med Viking/Isabella mellan Åbo och Långnäs/Åland.
Dag 1 (26.6) åkte jag med Viking Amorella (3.30-7.30) till Åbo och cyklade sedan mellan Åbo-Tammerfors (160 km). Gick bra i solskenet men jag var väldigt sömnig efter den korta sovnatten så halvvägs tog jag en tupplur och sedan gick det bättre. Det är annars svårt att tänka sig att man kan somna vid styret men så kändes det. Efter en god middag tillsammans med en vänlig guide som lotsade mig in mot centrum så somnade jag på Hostel Sofia vid domkyrkan.
Dag 2 startade jag vid 7-tiden och körde mellan Tammerfors-Borgå (cirka 200 km). Det gick bra förutom att jag kände mig lite sliten från dagen innan. Regn knappa senare halvan av vägen.
Efter en god pastamiddag övernattade jag sedan på Borgå vandrarhem.
Dag 3 började med brunch i Gamla stan tillsammans med min guide och ett turistbesök vid åkanten och i Borgå stifts domkyrka. Därefter körde jag Borgå-H-fors (60 km) och vilade resten av dagen med lite av varje, bl.a. ett besök på kafe Ursula vid Eirastranden. Sov sedan gott ända tills jag vaknade följande förmiddag.
Dag 4 helvila med mat och urban promenad. Cykelservice (olja på kedjan, luft i slangarna och en lite väska för extraslang). Somnade vid 20.30.
Dag 5 startade jag kl 7 och körde mellan Helsingfors-Åbo i medvind (180 km). Var i Åbo kl 15.
Vila med sol, strömming och ett kycklinglår vid Aura å utgjorde finalen på resan.
För övrigt är cyklevägarna jag använt inte mycket att hurra för. Jag cyklar hellre på bilvägar som är både planare och har bättre beläggning än de dåliga vägarna som är avsedda för cyklister. Sprickor, lagningar, bulor, hål, skarpa svängar, skarpa upp och nerförsbackar med plötsliga svängar, vassa trottoarkanter av skiftande slag vid vägkorsningar, dålig skyltning och obefintliga varningsarrangemang för tillfälliga vägarbetshinder. En varningsskylt mellan Borgå-Hfors fanns men skulle ha behövt kompletterats med tusentalet fler (typ tvättbräde). Slitaget på cykelvägarna kommer underifrån i form av dåligt grundarbete, rötter, etc. Ett olyckstillbud på en cylväg i Hfors som jag klarade med någon dm:s marginal när nåt slags byggvirke (typ grov grind) dök upp framför mig. Det låg plant på cykelvägen. Jag tvärnitade så att cykeln reste sig och jag for över styret och hamnade stående i bråten.
En annan gång skulle ajg vilja cykla till Nyslott och gå på opera och cykla på Punkaharjuåsen. Får se hur det går me de´.